Svätý Izaiáš
Boh je milosrdný.
Pochádzal z Jeruzalema a tam aj pôsobil. Stal sa prvým zo štyroch veľkých prorokov. Boh si ho vyvolil ako mladého, vo zvláštnom videní v tom roku, keď zomrel kráľ Uzzija. V nej opisuje mohutné videnie nekonečného Boha ako kráľa a svoje povolanie za proroka. Izaiášov zážitok bol veľmi silný. Nepovažoval za možné stretnúť sa s Bohom a nezomrieť. Scéna ďalej ukazuje na súvislosť s príchodom pred súd Božského Kráľa. Tento Kráľ však ukazuje svoju moc tým, že odpúšťa a zľutováva sa. Aj proroka, ktorý si bol pred Bohom vedomý svojej hriešnosti, očistil od hriechu.
Len dokonale čistý je schopný prijať mimoriadnu úlohu vyžadujúcu spojenie s Bohom, v Izaiášovom prípade hlásať vznešené Božie slovo týkajúce sa našej spásy. Na Panovníkovu otázku: „Koho pošlem a kto nám pôjde?“ Izaiáš po očistení odpovedal: „Hľa, tu som, pošli mňa!“ (Iz 6,8) Podobne súhlas s Božou vôľou, len možno s väčšou pokorou, dala po siedmich storočiach Panna Mária, o ktorej tento prorok predpovedal, že ako „Panna počne a porodí syna a dá mu meno Emanuel (t. j. Boh s nami)“ (Iz 7,14). Božia vôľa je niečo, čo si zaslúži absolútnu prednosť. Len tak, zbavení hriechu, sme schopní Bohu dokonale slúžiť s radostnou ochotou. Ako druhá myšlienka nás môže zo skúseností tých, ktorí povedali Bohu „Áno“, sprevádzať uistenie, že keď Boh volá, netreba sa báť.
Izaiáš predpovedal, že: „Ľud, ktorý chodí v temnotách, uvidí veľké svetlo… Lebo dieťa sa nám narodí, syn nám bude daný, na jeho pleciach spočinie vláda a bude mu dané meno: Obdivuhodný radca, Božský hrdina, Otec večnosti, Vládca pokoja. Jeho panovanie sa rozšíri a pokoj bez konca spočinie na Dávidovom tróne…“ (pozri Iz 9. kap.). Ďalej hovorí o Kristovi ako o novom spravodlivom panovníkovi, na ktorom spočinie Duch Hospodinov, ktorý vyrastie ako výhonok z koreňov pňa Jesseho, v 11. kapitole. Izaiáš ako prorok nemal ľahkú úlohu, lebo v Božom mene musel hovoriť väčšinou nevhod, napomínať, hovoriť o dobrom i o treste, a to ho zrejme stálo život ako mnohých iných prorokov. Pravdepodobne zomrel mučeníckou smrťou.
„Izaiáš“ – tak sa po tomto prorokovi nazýva kniha, ktorá je súčasťou Biblie a predstavuje vlastné slová proroka Izaiáša, celý súbor prorockých výrokov aj z iného obdobia, pre ktoré je príznačný názov „Hospodin je spása“. Izaiáš od 40. kapitoly ďalej prináša obraz Mesiáša či už ako dobrého pastiera, alebo v 42. kapitole ako toho, ktorý nekričí, nalomenú trstinu nedolomí, neuhasí tlejúci knôt; povedie slepých, tmu pred nimi zmení na svetlo. V nej pokračuje aj výzva: „Počujte, hluchí, prezrite, slepí!“ O naplnení proroctiev hovoria evanjeliá. V 52. a 53. kapitole Izaiáša sa hovorí o Mesiášovi ako o služobníkovi, ktorý sa stal najopovrhovanejším z ľudí, je opisované jeho utrpenie za nás a napokon jeho víťazstvo nad smrťou.
Svätý Izaiáš, prosím, oroduj za nás.